Sunday, March 7, 2010

Amandas Citat 1-4

Citat ett: sid. 26
"Det var det där med telefonsamtalen också. Vad fan det nu kunde betyda? The Rise and Fall of Flingel Bunt. Vad tusan var det för mening med att ringa och spela upp en gammal sextiotalslåt i luren? Om och om igen."

Detta är ett citat vid det först mordet och det här citatet valde jag för att jag tyckte det hjälpte till att bygga upp spänningen, det finns en anledning till att tro att mordet antagligen är kopplat till just den låten. Jag vill inte sluta läsa för man vill bara ha reda på varför man valt just denna låt. Händelsen får mig att inse hur hjälplös mannen måste känna sig i den situationen. Även om han kunde dra ut telefonen ur jacket så ville han vara säkert på att andra skulle kunna kontakta honom. Han kunde heller inte få reda på vem det var som ringt honom om han inte har en nummerpressentatör som visar inkommande nummer (vilket det inte stod någonting om). Jag tror faktiskt att jag förstår vem det är som ringer men verkligen inte varför hon mördar honom. Bokens början handlar om en kvinna, enligt mig verkar hon inte vara riktigt frisk med tanke på sättet hon tänker och handlar. Men samtidigt behöver det inte vara så att hon är sjuk. Hon kan lika bra ha ett extremt hat mot mannen för han kanske har behandlat henne eller hennes mamma illa. Det är antagligen hon som är mördaren, men jag undrar så vad mannen har gjort henne eftersom hon känner ett sådant hat.


Citat två: sid. 64
"- Vad tror du om en mördare som skjuter två skott i underlivet på offret när han redan ligger där? Hon funderade en stund. - Offret är en man, alltså? - Ja. - Då tror jag att det är en kvinna. Det var som fan, tänkte Reinhart."

Jag undrar faktiskt lite vem kvinnan är som Reinhart träffar. Man kan tänka sig att det var något som dök upp i hennes huvud för att det är ganska troligt antagande. Men och andra sidan kan det lika bra vara hon som är mördaren eller i alla fall kanske har någon koppling till mordet. Det är ganska smart att först bygga upp en relation med en polis om man planerat att utföra ett mord senare. Då kan hon alltid försöka vinkla hans syn på det hela och på detta sätt försöka komma undan med sin handling eller så vill hon sätta dit någon annan. Det finns många möjligheter och det är bara till att läsa vidare för att få veta sanningen. Jag tog med detta citat just därför att det fick mig till att fundera runt dessa tankar.

Citat tre: sid 72
"Att döda, och att döda. Och att så småningom sluta den cirkel som var hennes mors historia och hennes eget liv. Hennes uppgift. En poäng med allting, äntligen."

Enligt mig är detta en lite obehaglig bit av boken. Jag undrar vad det är hon pratar om, låter väldigt underligt. Fastnade verkligen för den här biten och nu är jag verkligen uppslukad av boken. Vad är det för fel på kvinnan och vad är det för uppgift? Kanske är det så att hon och hennes mamma är/var troende eller var med i någon säkt/samfund av något slag som fick dem att tycka illa om viss människor? Det verkar i alla fall vara något "lurt" med den där kvinnan, men jag kan inte sätta mitt finger på vad det är.

Citat fyra: sid 78
"Men även om rösten aldrig dök upp igen, mindes han ju vad hon sagt. "Känner du igen den här låten?" Det var något han borde minnas. Var det inte så hon menade? Musiken betydde något, och poängen var förstås att han skulle inse vad det betydde. Det var naturligtvis så det var tänkt."

När jag läste detta förstod jag att ett mord till skulle ske. Undrade lika mycket den här gången som förra vad skälet var. Valde att skriva detta citat för att jag undrar om det är samma låt som spelas upp? Anar att det är så och säkerligen samma kvinna också. Jag undra om inte de två mördade männen har någonslags kopppling mellan varandra? Den här mannen dras säkert med samma tanke som den fösta mannen och undrar vad som egentligen försigår. Det är en svår situation att bedöma för man vet ju inte riktigt om det är på allvar eller ej innan mordet har skett.

6 comments:

Karolina said...

Jag tycker att du har utvecklat dina kommentarer jättebra. Speciellt på det första citatet. Det gör att det blir intressantare att läsa. Kul vi båda har valt samma citat en gång :)

Camilla Lindskoug said...

Håller helt med Karolina om utvecklingen av citaten, speciellt det första. Det märks att du varit engagerad när du läst! Du har fokuserat mycket på mördaren och hennes motiv. Fortsätt utforska det i takt med att får veta nya saker i boken. Kommentera även andra saker, t.ex. polisens arbete, bokens upplägg eller språk etc. Rolig läsning!

Anonymous said...

Ja det var faktiskt lite roligt! Okej, ska tänka på det ni har sagt.

Jenny said...

Du har val bra citat och du utvecklar dina tankar om citaten. Det blir roligare och lättare att läsa. Du tar med dina egna åsikter som är bra.

Philip said...

Det finns inte så mycket att lägga till från mig. Jätte roligt att läsa dina citat och på det sättet du utvecklar dom :)

Anonymous said...

Tack så mycket! Jätte kul att höra att ni gillar mina citat. Försökte titta på mallen eller förlagen och ta med så mycket av det som möjligt.