Thursday, March 18, 2010

Karolina citat 8-11

"-Har du funderat över motivet? frågade Reinhart.
-I en månad, muttrade kommissarien.
-Jaså. Vad säger du, då? Jag börjar luta åt en våldtäkt.
Van Veeteren såg upp från skrivbordet.
-Utveckla, sa han.
-Det måste vara en kvinna som är ute efter hämnd för någon, sa Reinhart. "
s. 231

Jag har hela tiden trott att hon är ute efter hämnd efter en våldtäkt. Hennes mamma kanske arbetade på militäranläggningen när männen gjorde sin utbildning. Hon har antingen blivit våldtagen av dem vid olika tillfällen, eller var det en gruppvåldtäkt. Nu har hon bett sin dotter att skjuta dem, för att hon själv har dött. Mördaren måste ha någon psykisk störning för att hon skjuter ihjäl folk. Det är inte friskt. Jag kan förstå att man är förbannad på dem som våldtar ens mamma, men att skjuta dem är över gränsen. Det förklarar iallafall varför mördaren skjuter dem i skrevet.

"- Det går inte att bedöma, fortsatte Van Veeteren efter en liten konstpaus. Antingen är hon klar, eller också är hon ute efter fler. Hur som helst ligger hon lågt för tillfället. Väntar kanske att vi ska sänka garden... och på att nästa offer ska göra det. Intelligent, jag skulle göra detsamma. "
s. 252

Jag tror att poliserna sitter fast vid det här tillfället. De tips som strömmar in ger inga resultat och mördaren kan i lugn och ro planera nästa mord. Det gäller för poliserna att inte visa att de har tappat tråden. Då får mördaren ett ännu större försprång. Nästa offer är Biedersen och det vet han själv om. Det vet dock inte poliserna om. De fortsätter att leta samband mellan de tre mördade offren. Jag tror att de kommer hitta mördaren. Dels för att boken snart är slut, men också för att det känns som att små saker dyker upp med jämna mellanrum.


"Han ställde upp fönstret en aning. Stack prövande ut handen med vapnet. Vred lite försiktigt fram och tillbaka och prövade. Siktade in sig. Skulle han träffa på det här avståndet? Han trodde det. Kanske inte dödande med en gång, men nog skulle han hinna fyra av ett par-tre skott under alla omständigheter."
s. 259

Biedersen vet att han måste skjuta kvinnan, innan hon skjuter honom. Han vill inte gå och vänta på sin död, utan försöker göra något för att förhindra den. Anledningen till att han inte berättar för poliserna vad som pågår är antagligen för att han skäms. Att han just väljer att åka till sitt sommarhus förstår jag inte riktigt. Hans fru avslöjar dessutom att det är dit han har åkt. Så det är inga problem för mördaren att hitta honom. Det kan vara så att han vill lura ut mördaren till sommarhuset för att han ska ha övertaget. Han har planerat att hon ska bryta sig in i huset på natten och att han då ska skjuta henne innan hon hinner göra motstånd. Det är smart tänkt av honom, om bara planen håller...


" Jag behöver ingen förståelse, men jag vill att Ni skall veta vilka män det är jag dödat. Min mor berättade - två veckor innan hon dog - om hur jag kom till. Min far var fyra män. Det var natten till den 30 maj 1965. Hon var sjutton år och oskuld. De våldtog henne i två timmar i ett studentrum i Maardam, och för att hon inte skulle skrika hade hon en av männens kalsonger instoppade i munnen. En av de andras slips var knuten runt mun och nacke. Man spelade också musik under min tillblivelse. Samma skiva om och om igen, hon tog senare reda på vad den hette och köpte den. Jag har den kvar"
s. 301

Jag valde detta citatet för att här avslöjas hela boken. Här får man reda på varför just dessa män blivit mördade och anledningen till det. Man får också reda på varför mördaren har spelat upp samma melodi innan hon har mördat männen. När jag läser det här förstår jag varför tex Innings och Biedersen visste att de skulle bli mördade, eller råka ut för något. Ingen av offren kan ha glömt bort att de våldtagit mördarens mamma. Jag tycker både att mördaren gör rätt och fel. Männen har gjort det värsta en man kan göra mot en kvinna, så de förtjänar egentligen att bli mördade. Men samtidigt hade det varit bättre om hon låtit dem lida mer. Det är inte männen som lider, det är familjerna. Familjerna har inte gjort något fel, det är männen. Hon har straffat de oskyldiga.

1 comment:

Anonymous said...

Du har riktigt bra citat Karolina! Kul och intressant att läsa. Du utvecklar dina tankar och funderingar på ett bra sätt. Bra jobbat! :)