Thursday, March 11, 2010

Karolina citat 4-7

"Det är ingen av dom andra i gruppen som gjort det, sa han. Fina pojkar allihop. Mördaren är någon utifrån."
s. 150

Jag valde det här citatet för att nu har de börjat tänka i andra banor. De har hela tiden trott att mördaren var någon från samma militärgrupp som de båda mördade ingick i. De har förhört alla män som var med i samma grupp, utan resultat. Poliserna undrar om nästa offer också kommer att vara någon från gruppen. Militären är det enda samband som de har hittat mellan offren. Jag tror att nästa offer kommer vara från samma militärgrupp. Kanske var det ett gäng killar som höll på med en massa skit. Jag är nästan säker på att nästa offer kommer vara en man i alla fall.



"Någon har dödat dom. Vem tror du det är? Innings insåg att han faktiskt lyckats skjuta den frågan ifrån sig på något outgrundligt vis.
-Hon, sa han. Det är väl hon...
-Hon är död.
[...]
-Hon är död, säger jag. Det måste vara någon som gör det åt henne. Jag tror det är dottern.
s. 153

Det första jag tänker på är vem hon kan vara. Hon måste ha någon speciell koppling till offren för att poliserna ska kunna veta vem hon är. Det kan inte vara en slumpartad kvinna. Poliserna måste ha fått någon ledtråd. De har kommit vidare med utredningen och förhört många. Jag tror att kvinnan har en speciell koppling till militäranläggningen. Hennes mamma kanske jobbade där samtidigt som den här gruppen gjorde sin utbildning. Jag tror att männen har gjort något speciellt mot henne. De har kanske förnedrat henne på något sätt eller tryckt ner henne. Nu har hon bett sin dotter att göra någonting åt dem.


" Han sjönk ner i fotöljen mittemot henne.
-Tack. Ja, det är alltså ett par frågor till vi skulle vilja ha svar på.
- Har det hänt nåt?
- Varför frågar ni det?
Han ryckte på axlarna. Hon plockade upp en bandspelare ur väskan.
-Ska det spelas in? frågade han oroligt. Det gjorde vi inte förra gången-
-Vi arbetar lie olika, sa hon och log hastigt. Är ni beredd?
Han nickade.
- Då så, sa hon och tryckte igång bandet. Känner ni igen den här musiken?
s. 175

Jag kan inte komma på varför Innings verkar så nervös och orolig. Han kan knappast ha förstått att detta var hans sista minutrar i livet. Han hade ingen aning om vad som skulle hända. Jag tror däremot att mördaren var väldigt nervös. Om Innings skulle förstå vad som skulle hända kunde att ha hindrat mordet. Det är ingenting som kan gå fel för henne. Mördaren arbetar smidigt. Det är ett bra sätt att lura Innings.


"Ergo, tänkte kommissarien och saktade in bakom en traktor - den person som Innings bjöd på te och lät sig mördas av måste vara någon han kände och hyste förtroende för.
s. 193

Innings trodde att det var ett helt vanligt förhör. Han släppte in den kvinliga polisen utan en aning om vad som skulle hända. Mördaren är bra på att smälta in i mängden. Det här tredje mordet skiljer sig från de två första. Förut har mödraren skjutit sina offer i dörröppningen. Vid det tredje mordet kommer hon in i huset. Det borde vara lättare att säkra spår efter mördaren nu. Hon måste ha lämnat ett fingeravtryck eller skoavtryck någon stans i huset. Anledningen till att hon gör på ett annat sätt vid det här mordet tror jag är för att Innings visste att han var i farozonen. Samtidigt hade inte Innnings haft en chans att skydda sig. Han hade en aning om vad som skulle hända, men kunde inte göra mycket åt det. Det hade varit smartare av mördaren att skjuta i dörröppningen. Eller så var det ett taktiskt drag. Hon förvirrar poliserna nu. De är helt säkra på att Innings känner mördaren. Hon får poliserna på villospår, vilket är bra för henne. Nu kan hon fortsätta mörda.


"Van Veeteren väntade tills dörren stängts. Så tittade han på kortet igen och slog numret.
- Katrine Kroeller?
- Ett ögonblick.
Det dröjde en halv minut och så hade han en ljus flickröst i luren. Säkert inte mer än nitton-tjugo, bedömde han.
- Ja, det är Katrine Kroeller.
- Mitt namn är kommissarie Van Veeteren. Ni har rapporterat in en iakttagelse som har att göra med en utredning vi håller på med."
s. 206

Jag undrar vad det är hon har sett. Hon har kanske sett när mördaren gick in i Innings hus. Jag tycker att boken är jättespännande nu och har svårt att släppa den. Emellanåt är den fortfarande lite dryg, men oftast är den bara bra. Den här gången tyckte jag att det var mycket lättare att hitta citat. Jag läste långsammare och hann tänka efter när jag läste något som jag fastnade för.






3 comments:

Anonymous said...

Bra citat Karro. Kul att vi valt samma och den här gången två stcken. Men vi har olika uppfattningar och tankar om boken.. Ja hon har verkligen gjort poliserna förvirrade den här gången. Hon är nog inte dum och hon vet vad hon gör.

Camilla Lindskoug said...

Bra fylliga citat! Det märks på kommentareran att du tycker den är spännande nu (som du säger i slutet).

Citat 2: jag tror inte poliserna vet vem hon är än här. Det är ju Innings och Biedersen som pratar.

Citat 3: Innings kanske är nervös för att han vet vem mördaren är antagligen, men han kan inte tala om det för polisen...undrar varför...

Jenny said...

Det citat på s.175 är väldigt spännande. Han vet ju vad han gjort, men varför inser han i sista sekunden att det är något fel med den här kvinnan och att hon är inte den hon säger att hon är.