Tuesday, March 23, 2010

Jenny Kriminalgenre

Jag tycker att boken har drag av både '' Klassikerns'' och '' Den Psykologiska kriminalromanen ''.

Eftersom man får tänka mycket själv när man läser boken och man får små ledtrådar i varje kapitel som man själv får sätta ihop. Allt är inte helt uppenbart, utan man får själv lista ut varför det hände, vem som är mördaren och vad som har hänt innan. Varför mördaren spelar upp en melodi för varje offer och vad dom har för koppling till just den melodin. Men det gör bara att man vill läsa mer av boken och man vill vet vad som har hänt. Boken har ju också drag av '' Den Psykologiska kriminalromanen'' att handlingen är om mördaren som är i centrum, läsaren får följa mördaren steg för steg och polisen utredning. Man får läsa om båda sidor, både polisen och mördaren. Man får följa polisens kamp mot tiden att hitta mördaren innan det är försent och man får följa mördaren som vill ha tillbaka rättvisan. Boken kretsar runt mördaren och varför hon mördar, men man får reda på sen att mördarens mamma hade blivit utsatt av tre män. Mördaren fick i uppdrag av sin mamma innan hon dog att hon skulle döda dem tre männen.
Boken utspelar sig i stan och ibland på landet, och inte i Sverige utan någon annan land.
Poliserna i boken är civila, dom bär inget uniform. Jag tycket boken är väldigt lik Beck serien, för där är poliserna också civila. Jag tycker det är bra att dom ha civil kläder för det kanske är lättare att få fram det dom vill ha än när dom har uniform. Då kan ju alla se att dom är poliser, och då vill kanske inte folk hjälpa till lika mycket.
Jag tyckte boken var väldigt seg och tråkigt från början, men sen när man började komma in i boken blev den mycket bättre och spännande. Boken var bra på det sättet att det började med att man fick en bild av mördaren och hur hon kände sig. I vissa kriminalböcker börjar det med mordet och polisens utredning. Jag tycker att om man gillar serier som Beck, Wallander så ska man helt klart läsa denna bok. Verkligen jätte spännande och man ville inte sluta läsa när man var igång!

1 comment:

Fjortis93 said...

Jenny mitt hjärta, tack för att du skrivit på min blogg. Jag hade gärna velat penetrera ditt lilla rövhål