Wednesday, March 10, 2010

Amandas citat 5-9

Citat 5. Sid 114.
"-Vad har du där? sa Munster. - Sambandet, sa Heineman. - Vad menar du? se Rooth. - Jag skulle ju leta på sambandet, var det inte så? - Det var som fan, sa deBries. Heineman vek upp fliken och plockade fram ett uppförstorat fotografi."

Det här citat tycker jag kännetecknar en bra polis. Han hade inte blivit tillbedd att hitta sambandet i just den stund, han skulle hämta deras kollega Heineman. Men ändå kommer han tillbaka efter 10 minuter med deras enda och största samband i utredningen plus att han hade med sig kollegan tillbaka. När det gäller meningsbyggnaden så hittade jag något som jag tycker ser konstigt ut, författaren har skrivit "Jag skulle ju leta på sambandet, var det inte så?" Hade det inte varit bättre att skriva, Jag skulle ju leta reda på sambandet, var det inte så? Antingen är detta ett misstag men jag la märke till det. Boken börjar bli riktigt intressant nu, vill inte sluta läsa.

Citat 6. Sid 126.
"Aj, fan, sa Lange och hostade. Är det från Stabsskolan. Jag trodde det var hand bollsföreningen... tycket det var lite för många, bara."

Här kan man se det på två sätt. Antingen har mannen som Jung intervjuar ingen ordning på läget alls och är alldeles för berusad för att ens se att de har uniform på sig och med det se sambandet. Eller så har de två mördade männen och Lange varit med i samma hand- bollförening. Därför kan det finnas ytterligare en anknytning till männen. Det var intressant att läsa om de olika intervjuerna, för att man märker verkligen hur olika alla kan uppfatta det i slutändan, även om de kanske började på samma "ställe". En av männen bodde på ett fint ställe med pool och tennisbana och en annan hade antagligen inte det lika bra ställt. Han ville inte ta in någon i sin lägenhet och verkade ha lite alkoholproblem.



Citat 7. Sid 136-137
"Huruvida det rörde sig om något åliggande eller om det snarare handlade om att plantera om krukväxter i tjänsterummet, var det ingen som kunde säga men att just februari är den känsligaste månaden för alla gröna växter, var alla fall något som Reinhart kände till."


Detta citat handlar om att polischefen själv inte var närvarande på genomgången. Jag valde detta citat för att författaren kan ha menat att Reinhart tycker att Ven Veeteren är en lite känslig typ. De vet om att Van Veeteren inte tycker om månaden februari och att han därför är lite dämpad och nedstämd under den månaden. Jag undrar faktiskt också om författaren försöker framföra att Reinhart tycker att Van Veeteren är lite omogen när han skriver "gröna växter", men det är bara en tanke. Citatet har inget med mordet att göra men visar hur författaren vill att vi ska uppfatta de olika personerna i boken. Jag har fått uppfattningen om att Van Veeteren faktiskt är lite känslig och lite lat. Han verkar lite orkeslös och har inte så mycket positivt att säga. Han gör inget något åt saken dvs för att må bättre och försöka se ljuset i månaden han hatar så mycket.

Citat 8. Sid 153
"-Hon är död, säger jag. Det måste vara någon som gör det åt henne. Jag tror det är dottern."
Ju längre in i boken jag läser så faller bitarna allt med på plats. Männen som sitter och pratar på restaurangen vet anledningen till morden, de vet att de har gjort fel. Jag vet att det är dottern som utför morden, men vems dotter? Antagligen till den mamman som dog. Allt faller på plats nu. Jag undra vad anledningen är till morden?

Citat 9. Sid 175.
"- Ska det spelas in? frågade han oroligt. Det gjorde vi inte förra gången. - Vi arbetar lite olika, sa hon och log hastigt. Är ni beredd? Han nickade. - Då så, sa hon och tryckte igång bandet. Känner ni igen den här musiken?"
Det här citatet satte igång många tankar i mitt huvud. Vem var den kvinnliga polisen, hitintills har inte författaren skrivit något om några kvinnliga poliser? De har inte använt bandspelare innan i boken när de gjort hembesök, så varför nu? Slutligen när hon frågade om melodin förstog jag att det var mördaren. För det första har inte polisen fått tag i melodin än så länge så varför skulle hon spela upp en melodi? För det andra visste man att hon inte skulle genomföra det tredje mordet på samma sätt som det två första eftersom det hade gått ut till alla hotade personer och berättat om hur mordon utfördes.

7 comments:

Marcus said...

Till citat 8. Det är dottern till mamman som är död.det är hon som dödar dom personerna som hennes mamma har ringat i på en bild.

Philip said...
This comment has been removed by the author.
Philip said...

Citat 6: Jag tror att killen har blivit lite små alkoholiserad genom åren, med tanke på att han misstolkar bilden med sitt handbollslag. Du har utvecklat dina svar jätte bra, och det är jätte roligt att läsa! Keep it up! :)

Karolina said...

Det är bra att du utvecklar dina citat och ser dom från olika vinklar. Kul att vi har valt två samma, men jag tycker visst att det verkar som att vi tänker lika ;)

Anonymous said...

@Philip tack för dina ord. Det är kul att ni tycker om det. Jag ska försöka.
@Karolina jo det kanske vi gör men vi skriver inte allt.
Uppskattar verkligen era kommmentare. :D

Camilla Lindskoug said...

Kommentaren till citat 7 är jättebra! Du tänker verkligen självständigt här och tillför något nytt. Bra jobbat på de andra också.

Just när ni har råkat välja samma citat är det dessutom bra att du har fler citat (fem i stället för tre). Då gör det ju inte lika mycket att en del är samma. Frösök undvika det till sista delen:)

Anonymous said...

Ja, men det är ganska svårt att undvika med tanke på att vi lägger upp dem samma dag.