Thursday, March 11, 2010

Philip, citat 3-4

Citat 3-4.

Citat 3. sida 90

"Fy fan! tänkte han och drack en försvarlig klunk av ölen. Jag håller på att tappa koncepterna . Om jag inte vore polis, skulle jag förmodligen ha blivit mördare istället.

Med tanke på hur erfaren Van Veeteren är, så tror jag att han skulle bli en riktig skicklig mördare. Han skulle både veta om hur polisen jobbar, hur dom tänker och vilka misstag mördare gör som gör att dom blir fångade. Detta skulle göra honom till en svårfångad brottsling.



Citat 4. sida 91.

"Och någonstans övergick, som sagt, alltid spelet i allvar. I just det här faller hade det alltså behövts två mord för att han skulle känna engagemanget gripa tag i sig. Avtrubbning? tänkte han. Hur skulle det se ut om några år? Vad skulle inte då behövas för att få den beryktade kommissarie Van Veeteren att tända på alla cylindrar? Styckade kvinnor? Barn?
Massgravar?


Jag började fundera på hur brottsligheten i Sverige kommer att utvecklas om tex 50 år, och det är svårt att föreställa sig. Men 50 år tillbaka i tiden blev ju alla chockade om någon stal en cykel, vilket är en vardag i dagens samhälle. Kommer då kanske ett mord vara jätte vanligt, och ingen kommer alls reagera på det sättet man gör idag. Eller kommer brottsligheten sjunka?
Jag tror att det kommer att öka men att man kommer att bekämpa det någorlunda som idag.

No comments: