Wednesday, March 24, 2010

Markus citat 7-10

Citat 7
"- Får jag låna den här? sa han och tog fatt i en långsmal trästatyett som stod i bokhyllan."
(s.209)
Detta citatet är från när Van Veeteren är hos en tjej som har bott i samma hus som "mördaren" och Van Veeteren funderar på att gå in till "mördarens" lägenhet. Han hade inget vapen så därför tog han en trästatyett istället. Jag valde citatet för när jag läste denna delen av boken så började mitt hjärta slå lite extra snabbt. Jag tänkte att äntligen får de fast den där mördaren, när jag läste vidare och insåg att "mördaren" har flytt sin väg så blev jag lite besviken. Jag var beredd på lite action.

Citat 8
"-något behov av att lysa sig fram skulle han inte ha. Vare sig utomhus eller inomhus. Han kände dessa vrår. Dessa dörrar och knarrande trappsteg." (s.258)

Detta citatet är när Biedersen förbereder sitt avgörande möte med "mördaren". Han har länge funderat hur han skulle överlista denna smarta människan. Jag tycker att det var smart av Biedersen att locka till sig mördaren och dessutom locka till sig henne till hans barndomställe som han kunde utantill. Spännande att se hur det slutar, Biedersen vs Mördaren.

Citat 9
"Dom stod inne i en portgång och hade den där tjejen med sig...inte mer än sjutton-arton, skulle jag tro, och dom låg på henne rätt hårt..." (s.280)

Detta citatet är från när ett vittne pratade med Van Veeteren om vad han hade sett på någon muckarfest för flera år sedan. När man läser det så förstår man att det handlar om en våldtäkt och då efter att ha kännt en ilska mot mördaren och hennes mamma så tycker jag genast väldigt synd om de båda. Jag tycker även att det är mördaren och hennes mamma som är de riktiga offren i denna boken, de där männen förtjänade det mer eller mindre om det nu verkligen är sant.

Citat 10
"Väntar på Er. Jelena Walgens kan ge besked om var jag finns." (s.298)
Detta citatet är själva brevet som var till Van Veeteren. Han fick brevet precis efter Biedersen hade hittats död. När jag läste detta så började min hjärna tänka på flera saker, bl.a. på om mördaren hade tagit Jelena som gissla eller kanske rent av att de två sammarbetade. Jag tänkte även på var mördaren kunde befinna sig. Det gjorde boken lite mer spännande vid det tillfället.

No comments: