Sunday, March 21, 2010

Marcus citat 7-10

Citat 7. Sida 239.

Han hade just svängt om hörnet, när han hamnade rakt i armarna på ett gäng skrålande unga män, som tydligen bara stått och väntat på ett lämpligt offer.


Detta är när Van veeteren är på väg hem från mahler som han råkade ut för lite bråk med unga män som bara väntade på ett offer. Jag valde detta citat för att det sammanhänger väldigt mycket med dagens unga gäng. Det kan vara 4-5 st som inte har nåt att göra och kommer på att man kan gå ut en kväll och pryla nån för att det är kul! Varför ska man göra det? Varför ska man slå sina med människor? Det brukar vara personer som inte kanske har jobb eller så kan det vara nåt inom deras familj.


Citat 8. Sida 246.
Begav sig ner till matsalen och åt middag oftast som en av de första gästerna, någon gång alldeles ensam i hela den överdimensionerade, råttbruna lokalen med fadda kristallkronor och dukar som en gång i tiden var vita.

Detta är när Biedersen är på hotell Pawlewski och har varit där en tid nu. Detta citat kanske inte har nån mening men jag tycker ändå att det intressant att dom fortfarande använder sån här mening som t.ex "dukar som en gång i tiden var vita". När man har sett en gammal film så brukar dem använda detta uttrycket för att beskriva att hotellet är gammalt och ingen har varit där på jätte lång tid.

Citat 9. Sida 273.
Hon hade spelet i sin hand igen.

Detta kommer ifrån när dottern ser Biedersen i värdshuset och ser honom sitta i ett hörn med en öl och en whisky. Då inser dottern att hon hade spelet i handen för det var Biedersen som hade lockat dit henne och det förstod hon från första stund. Men hon kunde inte skjuta Biedersen i värdshuset för där satt för mycket folk och hon ville inte riskera något.

Citat 10. Sida 287.
-Ursäkta mig, sa hon. Jag är en fjolla.
Javisst, tänkte Van Veeteren. Men svara nu för i helvete.

Jag vet inte varför jag tog detta citatet. Jag tyckte det var väldigt roligt för när Van Veeteren vill ha svar så vill han ha det snabbt och inte några riktigt onödiga svar. Så när man läser sådana saker tycker man automatiskt att det är mycket roligare att läsa den här boken.

4 comments:

Karolina said...

citat 7 får en att tänka efter... det hade kunnat vara vem som helst

Anonymous said...

Du har många goda tankar men också en del som jag inte finner något intresse i. Håller med om att Van Veeteren slänger in roliga men ändå lite onödiga kommentarer ibland.

Philip said...

Citat 7. Jag håller med Karolina. Lite mer patrullerande poliser hade inte suttit fel, för att vissa att dom finns där alléfall.

Christian said...

Van Veeteren klarar inte situvationen när han blir överfallen men när han förhör den första av killarna efteråt så känner man att han andvänder sin makt som polis, speciellt eftersom att han själv ville hålla i förhöret.