Sunday, March 7, 2010

Karolina citat 1-3

"En sörjande, tänkte hon. På min mors begravning uppgick antalet sörjande till en person. Det var jag. Så var det med den saken. Dock är det min förhoppning att fler skall komma att sörja."

Jag valde det här citatet för att det ger en bild av mördaren. Hon verkar väldigt ensam. Hennes mor var kanske den enda vän hon hade. När det bara kommer någon mer på begravningen bygger det säkert upp en ilska hos henne. Det ger också svar på en av frågorna, varför hon vill mörda. Hon vill att fler ska sörja för att hon sörjer sin mor själv. Hon vill att offrens nära och kära ska sörja. Hon vill känna medlidande, men på det sättet hon gör det tycker jag är helt fel! Man ska inte mörda någon för att sätta fler i samma situation som en själv. Hur hon väljer ut sina offer vet jag dock inte.
s. 13


"Vad tror du om en mördare som skjuter två skott i underlivet på offret när han redan ligger där?
Hon funderade en stund.
- Offret är en man, alltså?
- Ja
- Då tror jag mördaren är en kvinna. "

Jag valde detta citatet för att det är här den första ledtråden kommer fram. De vet ingenting om mördaren, förutom vilket vapen som använts. Det finns många likadana vapen i staden, så det är inte en lösning. Jag vet att mördaren är en kvinna, dels för att det står i boken men också för att en man har inte lika många anledningar som en kvinna att skjuta just på det stället. Jag tror att det kommer bli svårt att hitta mördaren för att jag inte tror att mördaren har en relation till offret. Jag hoppas att mordutredningen blir spännande att följa.
s. 64


"Om det är nån från skolan lägger jag bara på, bestämde han.
Men det var ingen från skolan. Det var en kvinnoröst. En ganska lågmäld och lite sträv kvinnoröst.
- Känner du igen den här låten? sa den.
Ingenting mer. Sedan började musiken. Någonting instrumentalt. Eller ett långt intro, kanske."

Vi det här laget har det andra offret fått höra melodin. Det är nu jag tycker att boken börjar bli intressant. Jag är inte helt förlorad i boken, men den har fångat mitt intresse. Jag vill veta hur det går för nästa offer. Kommer han också att bli skjuten på samma ställe? Hon måste i så fall ha en speciell anledning till att skjuta på samma ställe och bara män. Kommer mördaren att vara
lika smidig vid nästa mord? Om hon kommer att använda samma metod vid nästa mord är risken större att hon blir upptäckt. Poliserna har inget spår från första mordet. Än så länge har hon lyckats mörda utan att någon har en aning om vem hon är, men jag tror inte att det fortsätter så. Jag tror att poliserna hittar fler och fler ledtrådar vid varje mord och till sist hittar dom henne.
s. 77

5 comments:

MarkusEdmund said...

På ditt första citat håller jag med om att man fick en bild av mördaren och när jag läste det så tänkte jag att mördaren var lite smått sjuk i huvudet för jag tycker inte att hon har en bra anledning att mörda folk.

Anonymous said...

Dina kommmentarer till ditt sista citat är riktigt bra. Känner samma som dig, de bitarna med telefonsamtalen väcker uppmärksamhet.

Camilla Lindskoug said...

Informativa och intressanta citat. Du visar tydligt att du läst boken och funderat på den. Spinn gärna vidare på en del av dem i senare citat i takt med att du får veta mer. Till exempel när det gäller mördarens motiv. Och finns det bra, eller acceptabla motiv när det gäller mord? Det ska bli spännande att läsa vidare!

Marcus said...

Jag håller med att man får en bild av mördaren och man ska inte mörda folk för att känna medlidande. Men hon har typ en bild som hennes mamma har ringat in folk som hon inte gillar.

Jenny said...

Du har bra och intressanta citat! I det andra citatet är det om kvinnan som har misst sin mamma, hon sörjer och bara för hon mår dåligt går hon runt och mördar andra för dom också ska lida som hon. Jag tycket det är fel, det finns andra saker för att bli av med sitt lidande.