Wednesday, March 24, 2010

Markus kriminalgenre

Jag tycker inte att boken hör till en genre utan den är faktiskt en blandning av några stycken. Den genren som boken är mest lik tycker jag är "Pusseldeckaren". Det som stämmer överrens med "Pusseldeckaren" är att det är en knepig gåta som står i centrum. Gåtan som står i centrum är varför hon mördar dem. Det är egentligen det enda som man inte vet. I detta fallet är det ju ingen detektiv utan en kommisarie, Van Veeteren. Han är en medelmåtta, precis som huvudpersonen brukar vara i "Pusseldeckaren".



Boken är även lik genren "Polisromanen" på det viset att poliserna står i centrum. Genom boken följer vi huvudpersonen Van Veeteren och hans kompanjoner som försöker lösa ett brott, de sammarbetar bra och jobbar hårt tillsammans.



Det finns även vissa likheter med den "Klassiska". Det är en lite udda kommisarie i detta fallet. Då syftar jag på Van Veeteren, han är lite udda på ett bra sätt tycker jag. När det gäller hur han ska lösa brottet så gör han precis som det typiska för den "Klassiska" d.v.s iaktta och dra logiska slutsatser utifrån små ledtrådar.

Boken har inte många saker som stämmer överrens med genren "Den hårdkokta amerikanska kriminalromanen" förutom att i vissa delar av boken kan det vara lite brutal ton och hårda tag.

Om vi sammanfattar det hela så tycker jag att denna boken har lite av alla, mer av vissa och mindre av andra. Jag tycker att boken har mest som passar in på "Pusseldeckaren" och "Polisromanen"

No comments: