Thursday, March 4, 2010

Citat - Philip

Citat 1.
"Jag och min mor,tänkte hon. En sörjande vid graven. En däri. Vi kunde lika gärna ha bytt plats. Eller lagt oss brevid varandra.
"
Sida. 14

Med det här citatet tror jag att man kan konstatera att dotterns relation till hennes moder var väldigt stor. Att det verkligen var mor och dotter, och ingen annan som skulle kunna komma i mellan dem. Men också att det spelade ingen roll vem av dem två som låg inuti kistan och den som la en ros på den, för var dem inte tillsammans så var det inte lönt att leva enligt dem själva. Med citatet fick jag också en klar bild hur dottern kände sig nu när modern hade gått bort.

Citat 2.
"Det var det där med telefonsamtalen också. Vad fan det nu kunde betyda? The Rise and Fall of Flingel Bunt. Vad tusan var det för mening med att ringa och spela upp en gammal sextiotallåt i luren? Om och om igen.

Sida 26.

Man kan ju med lite fantasi misstänka att det är ett meddelande från mördaren till offret ,som heter Ryszard Maliks. Jag tänkte på låten och jag tyckte att det var både underligt och intressant ,vilket ledde till att jag ville få reda på vad personen, som ringde Ryszard,verkligen ville komma fram med låten. Det var en "kick" att fortsätta läsa.

5 comments:

MarkusEdmund said...

Jag håller med om att det var intressant att någon spelade upp en låt i telefonen och varför den gjorde det. Jag blev väldigt sugen på att läsa vidare när jag läste det.

Camilla Lindskoug said...

Ja, låten verkar ha haft den effekten på flera av er! Jag tyckte själv att det var ett bra knep av författaren. Jobba vidare med dina citat Philip och städa upp bland slarvfelen (glöm alltså inte att redigera innan du publicerar). Det ska bli spännande att läsa vidare när du kommit lite längre i boken. Vad tror du låten kan betyda?

Philip said...

Låten måste ju ha någon sorts av koppling mellan de som blir mördade. Vi får se lite längre fram i boken :)

Christian said...

Två viktiga citat/delar i boken som du valt och formulerat bra. Du utvecklar dina tankar på bra och noga. Kolla stavfelen bara. KÄMPA PÅ!^^

Philip said...

Ja, jag kände att de här två citaten var de som "betydde mest för mig" och som fick mig ivrig att läsa vidare. Tack! :)