Monday, March 15, 2010

Markus citat 4-6

Citat 4

"Om de människor man arbetade tillsammans med dagligen - vissa av dem sedan mer än två decenier tillbaka - inte hade annat än skit att kasta på en när man låg där, ja då hade man förmodligen inte varit särskilt poppis i alla fall" (s.103)



Jag valde detta citatet för att när jag läste det fick jag en känsla av att mördaren hade misslyckats med detta mordet, jag tror att mördaren hade i avsikt att mörda för att deras nära och kära skulle bli ledsna och känna den sorg hon hade kännt. Eftersom att ingen verkade speciellt ledsen över att han hade dött så kan man tycka att det var ett misslyckande. Men vem vet, mördaren hade kanske ett annat skäl till att döda honom.



Citat 5
"Någon har dödat dom. Vem tror du att det är?
Innings insåg att han faktiskt lyckats skjutaden frågan ifrån sig på något outgrundligt vis.

-Hon, sa han. Det är väl hon...

-Hon är död." (s.153)

Detta citatet är ifrån när Biedersen och Innings träffades för att prata. Det var riktigt spännande att läsa. Jag började fundera mycket på vilken koppling de två männen hade till mördarens mamma, någon slags koppling borde det finnas eftersom att båda visste vem kvinnan var när de bara kallade henne "hon".

Citat 6

"Aj, sa Van Veeteren och började ta sig ur bilen. Jag tror tamejtusan jag har åkt på en sträckning.

-Var då? sa Munster.

-I kroppen, sa Van Veeteren." (s.161)

Jag vet faktiskt inte riktigt varför jag valde detta ciatatet för det var inget speciellt men jag valde det för jag tycker att Van Veeteren är en rätt skojig människa. Han brukar komma med små roliga kommentarer ibland och denna var en av dem. Det gör boken lite roligare att läsa.

6 comments:

Camilla Lindskoug said...

Håller med om att Van Veeterens kommentar i det sista citatet är rolig:). Utveckla gärna och berätta på vilka andra sätt du tycker han är rolig. Vad tror du förresten av Innings och Biedersen kan ha haft för koppling till mamman, med tanke på mördarens tillvägagångssätt, tidpunkten etc?

Marcus said...

Ja Van veteeren har rätt så många roliga kommentarer Och jag håller med att det är lite roligare att läsa mer då. Hade det inte funnits nåt roligt att läsa i boken så hade boken varit skittråkig:P

MarkusEdmund said...

@Camilla. Jag tror att Innings och Biedersen har haft en sexuell koppling till mördarens mamma med tanke på att mördaren har skjutit offren i skrevet. Det kanske har med en gurppvåldtäckt att göra, hon vill kanske hämnas på dem. Med tidpunkten kan jag inte rikigt hitta något som har med kopplingen mellan offren och mördarens mamma. :)

Karolina said...

I det första citatet håller jag med dig helt. Mördaren vill ju döda för att fler ska få lida och nu verkar det inte som att speciellt många lider pga hans död. Jag tror också det är så som du har skrivit i ditt svar till camilla :)

Anonymous said...

Bra citat. Håller med de andra finns inte så mycket att påpeka.

Jenny said...

Bra citat. Jag håller med att boken blir roligare att läsa med Vans kommentarer. Jag tycker att han har väldigt lik personlighet som Gunval Larsson i Beck.