Monday, March 8, 2010

Markus citat 1-3

Citat 1:
"Kände plötsligt en stark yrsel och öppnade reflexmässigt munnen för att få in mer syre, men det var inte tillräckligt. Det var för sent. Utan ett ljud föll hon framstupa, diagonalt över sin make och slog ögonbrynet i skohyllans vassa kant." (s.38)

Detta citatet är när Ilse kommer hem från föreställningen och ser sin man ligga framför dörren, hon tror inte att han är död utan bara skadad. Hon blir så chckad att hon själv svimmar på honom. Jag valde detta citatet för att det är enligt mig det första spännande som händer i boken. Innan detta hände tyckte jag inte att boken var spännande men nu efter att detta hade hänt så ville jag fortsätta läsa.

Citat 2:
"Han fick ut vänsterhanden och lyfte luren.
-Van Veeteren.
-Godmorgon, kommisarien.
-Det var Reinhart.
-Varför i alla glödheta ringer du och väcker mig halv sex på en lördagsmorgon? Är du från vettet? (s.43)

Detta citatet är ifrån när Reinhart ringer van Veeteren en tidig morgon angående mordet på mr.Malik. Jag valde detta citatet för att när man läser det så blir iallafall jag nyfiken på den här karaktären och ville veta mer om honom. Han påminer lite om Gunvald (från Beckfilmerna) och det är positivt. De andra karaktärerna i boken är inte så intressanta och roliga så därför tycker jag att Van Veeteren var en frisk fläkt som behövdes i denna boken.

Citat 3
"Dödandet.
Ett känsla av välbehag spred sig under huden på henne och när hon slöt ögonen kunde hon genom det gula, avtagande flimret se sin mors ansikte." (s.72)

Detta citatet är ifrån när hon sitter på sitt rum och läser om sitt första mord som hon har utfört. Hon känner välbehag och då fickjag känslan av att hon inte har alla hönsen hemma. Hon har inga skuldkänslor alls över att hon har mördat en man precis. Jag vet inte riktigt vad hon har för anledningar att döda honom förutom att hennes mamma har skrivit en lista på alla hon vill se döda. Efter ännu en liten stund i bokläsningen började jag tröttna men nu när man fick läsa detta så blev jag mer intresserad och nyfiken.

3 comments:

Philip said...

Citat 2. Sant! Han påminner mycket om Gunvalda Larsson, en polis som är lite halvt butter, går rakt på sak och är bäst på det han gör. :)

Marcus said...

Citat 1. jag håller med dig att det blev spännande efter händelsen men hon kanske inte förstod vad som hade hänt eller vad hon skulle göra åt det.

Camilla Lindskoug said...

Bra att du återger sammanhanget runt citatet. Då blir det lättare att förstå. Bra också att du försöker motivera varför du upplever citaten på olika sätt (t.ex. citat 2). Tänk på att det ofta finns ännu mer att utveckla. Varför blir situationen när frun ramlar över sin man så spännande tror du? Vilka likheter finns med Gunvald (Philip är ju inne på det här ovan) och varför tror du mörderskan känner välbehag av att mörda? Hurdan är hon och hur har hon blivit sådan? Tänk på stavfel. Bra inledning på läsbloggandet!