Thursday, March 18, 2010

Karolina kriminalgenre

Jag tycker att Kvinna med födelsemärke har drag av både "Klassikerns" och "Den psykologiska kriminalromanen" eftersom läsaren får tänka själv och sätta ihop ledtrådarna. Allt är inte helt uppenbart, utan läsaren måste lista ut saker själv; varför morden begicks, varför just de här männen blev mördade och varför mördaren spelar upp samma melodi varje gång innan morden begås. Läsaren får små ledtrådar som man inte riktigt vet vad de betyder. Det gör att läsaren fångas av handlingen och vill läsa vidare.

Boken har också drag av "Den psykologiska kriminalromanen" eftersom mördaren är i centrum. Boken följer mördaren steg för steg och läsaren vet var hon håller hus. Allting i boken kretsar kring att lösa morden. Mördaren har drivkraften att mörda, eftersom hennes mamma blev våldtagen av dessa män.

Boken utspelar sig både i staden och på landet. Därför kan inte miljön knytas till en speciell genre. När jag ser hur poliserna handlar i boken uppfattar jag dem mer som detektiver. Poliserna bär inte uniform, utan de jobbar i civila kläder. Vid ett tillfälle står det att en av poliserna inte hade med sig sitt tjänstevapen, som vanligt. Jag tycker att man som polis bör ha med sitt tjänstevapen när man är i tjänst.

Det finns tre saker som knyter ihop offren med varandra. Det första är att de gick samma militära utbildning samtidigt. Detta har varit uppenbart för läsaren redan tidigt i handlingen. Det andra är att samma melodi spelas upp före morden. Det är bara offren, mördaren och läsare som känner till detta. Det blir uppenbart för poliserna först efter det fjärde mordet. Det tredje som knyter ihop offren med varandra är att samma summa pengar tas ut av offren vid ungefär samma tidpunkt. Det är mördaren som pressar dem på pengar i utbyte mot att inte berätta något om våldtäkten. Detta vet varken läsaren eller poliserna om förrän i slutet.

Jag tycker att boken är väldigt spännande. Historien är trovärdig. Det känns som att det skulle kunna hända i verkligheten. Jag tycker att boken är lättläst med detaljerade beskrivningar. I början hade boken en tendens till att vara seg, men allt eftersom historien rullade på fångade den mig alltmer. Boken hade varit ännu bättre om handlingen utspelats sig i Sverige med svenska förhållanden. Jag rekommenderar boken till alla som gillar deckare där man får tänka lite själv.

No comments: