Monday, March 15, 2010

Marcus citat 4-6

Citat ett. Sida 152.

"En blick som aldrig vilade.
Han mindes att det funnits dom som har varit rädda för den."

Detta är en text som gör att man kommer ihåg en person. Man letar upp sånt som är ovanligt med personen. Det är rätt intressant varför han just skulle komma ihåg hans blick, han kunde ha valt nåt annat som skulle göra att han skulle komma ihåg personen. Men det var nog bara för att det var personer som var rädda för hans blick. Det är ju sant för pratar man med folk om en viss person så berättar man det man tycker är ovanligt eller kanske nåt man tycker är störigt med en person.

Citat två. Sida 187.

"-Skitsamma. Ett par frågor till, bara, så jag vet att jag inte går vilse."

Det är en text när Van Veeterem frågar Reinhart om det kunde vara han eller hon som dödade Innings. Det är en text som brukar förekomma om man har bråttom eller om man är sur och inte har fått fram nåt på länge under utredningen. Man vill ju gärna ha nåt som man kan gå efter och sen utgå från deras anteckningar.

Citat tre. Sida 200.

"Mitt i en dröm som omedelbart försvann ner i det undermedvetnas mörker vaknade hon upp och såg det framför sig."

Jag vet inte varför jag tog detta citatet. Men jag vet att det var intressant för många personer som har mardrömmar ser det direkt framför sig när dem vaknar. Men det kan också vara så att man står inför ett val och inte kan bestämma sig för på grund av att väljer man en person. Till exempel som har vissa fördelar men också har vissa nackdelar som den andra personen inte har och den andra har vissa fördelar som den andra personen inte har. Sen blir det bara att man vaknar och ser konsekvenserna om man väljer en av personerna.

3 comments:

Camilla Lindskoug said...

Den här gången tyckte jag det var svårt att förstå sammanhanget kring dina citat. Det kan lite med att göra hur du använder ordet "text"? Beskriv sammanhanget kring dina citat lite mer innan du kommenterar dem så tror jag det blir tydligare :)

Karolina said...

Jag tycker att det första citatet var mest intressant. Som du skrev kan man komma ihåg/lägga märke till många olika saker hos en person. Man undrar varför det var just blicken han la märke till. På det sista citatet har du tagit olika exempel, vilket är bra :)

Anonymous said...

Du och jag verkar inte ha samma åsikter om vad som får en att stanna upp i en bok. Citat två förstår jag inte alls vad du ser för intress i. Håller med Karolina.